De tone of voice is de manier van communiceren naar mensen binnen en buiten uw organisatie toe. Dus de persoonlijke voice van uw bedrijf. Hiermee wilt u een imago uitstralen die herkenbaar wordt voor uw bedrijf. Zo communiceert u dus via alle kanalen op dezelfde terugkerende manier.
In dit artikel vertellen we u wat een tone of voice is en hoe u deze bepaalt voor uw onderneming.
Inhoudsopgave
- Hoe bepaalt u een tone of voice ?
- Hoe voert u een tone of voice binnen het hele bedrijf en de website door?
- Tone of Voice voorbeelden
Hoe bepaalt u een tone of voice ?
Hoe u een tone of voice bepaalt is afhankelijk wat u wilt uitstralen naar buiten toe. Daarom is het allereerst heel belangrijk om de merkidentiteit duidelijk te hebben. Als u weet waarvoor u staat en wat uw waarden zijn is het al makkelijker om een tone of voice te bepalen. Hierbij wordt natuurlijk gekeken naar de doelgroep.
Zo moet de doelgroep helder zijn om de richting van de tone of voice te bepalen maar de doelgroep is niet leidend. Het is namelijk niet de bedoeling dat iedereen de doelgroep op dezelfde manier aanspreekt want dan bent u niet meer onderscheidend. En juist met de tone of voice kan u uzelf onderscheiden van concurrerende bedrijven. Bedenk goed wat uw bedrijf kenmerkt om dit te kunnen doorvoeren naar buiten toe.
Na goed vast te hebben gesteld wie de doelgroep is en wat de kernwaarden zijn moeten er nog een aantal keuzes worden gemaakt voor het opstellen van de tone of voice:
Formeel of informeel? Spreekt u uw doelgroep aan met u of met u?
Vakjargon of toegankelijk woordgebruik? Wilt u alleen de mensen uit het vak aanspreken of moet het ook voor anderen makkelijk te lezen zijn?
Enthousiast of feitelijk? Wilt u mensen enthousiasmeren of informeren?
Schrijft u vanuit ik, wij of de derde persoon? Op welke manier spreekt u over of namens uw bedrijf?
Een andere goede oefening om de tone of voice helder te krijgen is om uw bedrijf als een persoon te zien. Ga met een collega een gesprek aan met de tone of voice van het bedrijf. Pas de keuzes van hierboven toe, gaat u een heel feitelijk gesprek aan of is het meer een enthousiast gesprek om iets duidelijk te maken. Hiermee krijgt u een goed beeld over hoe u in de praktijk over de tone of voice voelt of wat toch niet helemaal bij het bedrijf past.
Hoe voert u een tone of voice binnen het hele bedrijf en de website door?
Nadat u de tone of voice heeft bepaald is het van belang om het vast te leggen. Stel een brandbook op en leg hierin uit wat de tone of voice van het bedrijf is. Hierdoor is het voor iedereen duidelijk en komen er geen onduidelijkheden op de manier van communiceren. Laat daarom ook elke werknemer het brandbook doorlezen of organiseer een bijeenkomst om de tone of voice expliciet uit te leggen.
Als alle werknemers weten met welke tone of voice het bedrijf communiceert kan dit ook makkelijker doorgevoerd worden naar de online platformen. Zo is het belangrijk dat de teksten van de website en posts op social media allemaal op dezelfde manier zijn geschreven, denk hier bijvoorbeeld weer aan het aanspreken met jij of u. Het is heel belangrijk om hier consistent in te zijn, in al uw marketingkanalen. U wilt dat mensen u als bedrijf gaan herkennen aan de manier waarop u communiceert.
Tone of Voice voorbeelden
Bol.com
Bol.com, een bedrijf dat bekend staat om hun goede service en gevatte grappen, bol.com heeft duidelijk kernwaarden die staan voor informeel en humoristisch. Zowel op de website van bol.com als de social media komt dit herkenbaar naar voren. Doordat ze regelmatig in de media komen vanwege hun unieke tone of voice hebben ze veel naamsbekendheid gekregen.
Ikea
(Bijna) iedereen kent de Ikea wel, ze staan voor goedkope maar kwalitatieve producten die vaak ook nog een creatief design hebben. Wat typerend aan de tone of voice van Ikea is is dat ze alle producten een zweedse naam geven. Ook in hun reclames willen ze heel erg het warme huiselijke gevoel geven en dit ook naar buiten communiceren.
KLM
De koninklijke luchtmacht heeft een hele duidelijk tone of voice. In plaats van opvallen en soms wat riskante comebacks maken (zie bol.com) straalt KLM zekerheid uit. In alle manieren van communiceren laat KLM zien dat zij al jaren de grootste luchtmacht van Nederland zijn, ze communiceren op een vriendelijke en gepaste manier. Zo is KLM dag en nacht bezig om mensen tevreden te houden en dat ziet u terug in de reacties die KLM geeft. Ze stralen betrokkenheid uit en spelen regelmatig in op getagde berichten.