In dit artikel gaan we in op het pareto principe, voor veel mensen ook wel bekend als de 80-20 regel.
Inhoudsopgave
Wat is het Pareto principe?
Het pareto principe wordt ook wel de 80-20-regel genoemd, dit is een economische regel. De regel is bedacht door de econoom Vilfredo Pareto, vandaar de naam het pareto principe. Pareto beweerde dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de Italiaanse bevolking. De letterlijke betekenis van het pareto principe is dat 20% van de inspanningen, 80% van de resultaten oplevert. Dit betekend dat de andere 80% van de inspanningen maar 20% van de resultaten oplevert.
Hieruit stellen we dat het grootste gedeelte van de inspanningen (80%) veel minder oplevert dan het kleinste gedeelte van de inspanningen (20%) die veel meer levert.
Pareto principe voorbeeld
Het pareto principe kunt u in veel situaties herkennen en toepassen. Hieronder staan een aantal voorbeelden waarbij u het pareto principe kunt herkennen.
- 20% van de de bevolking beheerd 80% van de bezittingen
- 20% van de klanten zorgt voor 80% van de winst
- 20% van de werknemers zorgt voor 80% van de totale productie
- 20% van de kinderen kan 80% van het lawaai veroorzaken
- 20% van de producten in een winkel zorgt voor 80% van de omzet
Zelf de 80-20 regel toepassen
De 80-20-regel wordt in het algemeen veel gebruikt en toegepast. De getallen 80% en 20% moet u niet al te serieus en of precies nemen. Het wordt immers een principe genoemd en geen wet. Het gaat er vooral om hoe u met weinig inspanning (20%) zoveel mogelijk resultaten behaald (80%). Dit is nog niet heel eenvoudig en daarom is er ook een Pareto analyse. In deze analyse onderzoekt u welke werkzaamheden de meeste resultaten opleveren. Met dit onderzoek vind u hoe u het efficiëntst kan werken en hoe u tijd kunt besparen. Maar hoe doet u dit?
Om het u wat makkelijker te maken hebben wij een aantal tips onder elkaar gezet:
Maak een takenlijst
Bedenk welke taken u moet uitvoeren en maak een takenlijst. Met een takenlijst creëert u overzicht in de inspanningen en taken die u moet doen. Als u overzicht en inzicht in uw taken heeft kunt u veel efficiënter werken.
Rangschik uw taken naar belangrijkheid
Als u een takenlijst heeft gemaakt bent u nu op het punt aangekomen om uw taken te rangschikken. Rangschik ze van belangrijk naar minder belangrijk. Wat heeft de meeste prioriteit en wat heeft minder prioriteit?
Maak een planning
Nadat u uw taken hebt gerangschikt maakt u een planning. Plan als eerst de belangrijkste taken en daarna pas de taken die minder belangrijk zijn. Geef uzelf genoeg tijd en werk zorgvuldig.
Focus u eerst op de belangrijkste taken
Benut uw tijd efficiënt en begin met de belangrijkste taken. Als u begint met de belangrijkste taken bent u het meest energievol en heeft u meer de drang om harder te werken. Door deze taken als eerst te doen behaalt u met 20% inspanningen al 80% resultaat. Dit betekent overigens niet dat de belangrijkste taken het makkelijkst zijn, vaak zijn deze taken het moeilijkst of het zwaarst.
Voer de overgebleven taken uit
Nu u de belangrijkste taken achter de rug hebt bent u op het punt aangekomen om de overgebleven taken uit te voeren. Deze taken zijn eigenlijk bijzaak. Dit zijn vaak taken die niet heel lang duren en niet heel complex zijn. Vergeet niet om rust te nemen nadat u alle taken hebt uitgevoerd!